Page 19 - Flytende ord
P. 19
KINO I BYN – TØFFE KARER
Ettersom vi vokste opp i Vågedalen i en tid hvor
fjernsyn var en sjeldenhet, og det de sendte der
var for spesielt interesserte, ble det til å gå på
kino. Laksevåg Kino i Kringsjåveien ble nedlagt
i 1955, så en måtte ta turen til byen. Og der var
mulighetene mange… Men, Eldorado var
spesiell, jeg sier bare, Westernfilmer… Alle var
litt mer hjulbeint og tøffere i kjeften når filmen
var sett og vi satt på bussen hjem. Vi hadde
helter den gangen, Roy Rogers, John Wayne,
Hopalong Cassidy og senere, Clint Eastwood,
Terence Hill og Bud Spenser. Historiene tok vi
unger med oss når vi lekte cowboy og indianere
på fjellet. Vi ble udødelige, alle som en. Western fra Amerika var liksom det store, og tegneseriene
Davy og Miki, Præriebladet, Pioner og Tex Willer ble levende på Eldorado.
Her følger litt historiske fakta om Western…
Mest populære i 1930-årene var
syngende cowboys som Gene Autry og
Roy Rogers, foruten Hopalong Cassidy i
William Boyds skikkelse. John Fords
Stagecoach (Siste vogn til Lordsburg,
1939) innledet en ny storhetstid for
westernfilmen. Ford brukte sjangeren,
særlig i sine såkalte kavaleriwesterns,
til å skape en amerikansk poetisk
mytologi hvor historiske hendelser ble
vevet inn i fortellingene og hvor
nasjonalparken Monument Valley i
Arizona ble et storslått bakteppe.
Filmene gjorde John Wayne til
etterkrigstidens westernhelt fremfor
noen. Andre regissører brukte også westernfilmen til mer komplekse og psykologiserende fortellinger,
som William Wellman med The Ox-Bow Incident (1943), Fred Zinnemann med High Noon (Sheriffen,
1952) og Anthony Mann med The Man from Laramie (1955). En større bevissthet om forholdet mellom