Page 10 - Flytende ord
P. 10
PÅ KJØRETØYET SKAL STORFOLK KJENNES…
Ja, storfolk og storfolk, vi bodde alle i Vågedalen, og det
er jo noe det også. På begynnelsen av 60-tallet ble bilen
allemannseie i Norge, og da dukket det selvfølgelig opp
kjøretøyer også hos oss. Svein sin tegning av Siven på
sidene her, skulle illustrere dette. Utviklingen hadde
gått sin gang, og om en ser på litt kjedelig statistikk fram
til i dag 2016, så blir det så her:
Rasjoneringen av personbilen ble opphevet 1. oktober
1960. I prinsippet var bilen tilgjengelig for alle fra
denne dato. Opphevelsen signaliserte starten på en
rask økning i tallet på registrerte biler. I løpet av perioden fra 1960 til 1964 ble personbilparken
fordoblet til drøyt 410 000 biler fordelt på ca. 1,1 millioner husholdninger, altså 0,375 bil pr
husholdning. Det er i dag, 2016, registrert ca. 2,7 millioner biler i Norge. Ikke medregnet
nyttekjøretøyer, Det vil med andre ord si, at det er blitt registrert i gjennomsnittet 121 biler pr dag
siden 1964, da er det ikke tatt med vraking/nykjøp. Norge har ca. 2,4 millioner husholdninger, så det
blir 1,125 bil(er) pr husholdning… Men nok om det.
Hvem husker ikke Arne Moens røde Saab 2-takter med
den spesielle lyden. Et kjøretøy som var velkjent på alle
rallybaner i Europa. Svensk/Norske Greta Molander, en
rallykjører som satte preg på sporten med sine Saab-er.
Så en osteklokke som på bilde over, som sto parkert på
marken nedenfor Netland sitt soveromsvindu, jeg tror
det var en BMV Isetta, og eieren var en Østerfeldt.
Andre populære biler, var Ford Cortina, Morris, Volvo,
VW boble og ellers det som kunne frakte oss rundt på
en ny og enklere måte. I det hele tatt, så ga den nye tid
fra 1960 oss uante muligheter. En ny ting i fellesskapet
ble spleising på bensin, muligheter for dans og festing litt lengre unna. Musikken fra 8-spors
stereospiller i bilen, gav rene diskostemningen. Gullalderen var kommet for å bli…