Page 34 - Flytende ord
P. 34

SEILSKUTENES TID FORBI?


               Ja, kanskje det, Norge som sjøfartsnasjon ligger i alle fall nede. Heldigvis har vi fremdeles noen
               av skutene igjen fra glanstiden, og kanskje vil seil igjen ferdes på de sju hav, om enn i nye
               utgaver. Fremtidens energibehov krever i alle fall ny teknologi innen sjøfarten.


               Men  hva  har  dette  med  Norge  og  Thailand  å  gjøre?  Det  vil  jeg  komme  tilbake  til  etter
               presentasjonen av våre to stoltheter i Norge, pluss litt mer.


                                                                   SS «Christian Radich» er en tremastet
                                                                   fullrigger,   bygget   ved    Framnæs
                                                                   Mekaniske Værksted i Sandefjord, med
                                                                   levering  den  17.  juni  1937.  Eier  er
                                                                   Stiftelsen Skoleskipet Christian Radich,
                                                                   etablert ved en donasjon fra rittmester,
                                                                   trelasthandler  og  skipsreder  Christian
                                                                   Radich.  Skipet  er  hjemmehørende  i
                                                                   Oslo.

                                                                   Den  faste  besetningen  er  på  ca.  18
                                                                   personer, og skipet kan i tillegg ha med
                                                                   88    kadetter/medseilere.   «Christian
               Radich» ble kjent gjennom filmen Windjammer som hadde suksess i en rekke land. Skipet
               hadde også «hovedrollen» i den kjente TV-serien fra BBC Onedinlinjen som ble sent på TV på
               1970-tallet.

               Skipet  ble  opprinnelig  bygget  som  et  skoleskip  for  opplæring  av  sjøfolk  til  den  norske
               handelsflåten,  og  ble  brukt  til  det  i  mange  år.  Fra  1999  har  driften  siktet  seg  inn  mot
               chartermarkedet og mot betalende medseilere.

               Siden 2005 har Befalsskolen for Sjøforsvaret hatt befalselever om bord i «Christian Radich».

                                                                     «Statsraad  Lehmkuhl»  er  Bergens
                                                                     skoleskip. Det ble bygget som en bark
                                                                     i  Bremerhaven  i  1914  under  navnet
                                                                     «Grossherzog Friedrich August» som
                                                                     skoleskip for den tyske handelsflåten.
                                                                     Under første verdenskrig ble skipet tatt
                                                                     som  prise  av  Storbritannia  og  skipet
                                                                     ble  i  1921  kjøpt  av  tidligere  statsråd
                                                                     Kristofer  Lehmkuhl.  Siden  da,  med
                                                                     unntak av andre verdenskrig har skipet
                                                                     vært Bergens skoleskip.

                                                                     Skipet stod i 1967 i fare for å bli solgt
                                                                     til utlandet, men den bergenske
               skipsrederen Hilmar Reksten grep da inn og kjøpte «Statsraad Lehmkuhl», som dermed fortsatt
               fikk være til glede for byens borgere. «Statsraad Lehmkuhl» inngikk i Rekstens skipsflåte frem
               til 1978, da han overførte skipet til en privat stiftelse: Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl. Denne har
               siden stått for driften av seilskipet.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39